مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره آموزش خانواده

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره آموزش خانواده

منابع فارسی و انگلیسی دارد.
ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
رفرنس دهی استاندارد دارد.
کاملترین در سطح اینترنت.
دارای تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی.
گارانتی بازگشت وجه دارد.
فرمت : doc
تعداد صفحات : 34

بخشی از متن :
مقدمه:
خانواده ارزنده ترین ساختار و غنی ترین بستر جهت رشد و تکامل ویژگی های جسمانی ، رفتاری و شخصیتی است که قدمت آن به اندازه طول تاریخ بشریت بوده و حرکت انسانی در مسیر زندگی با تأثیر پذیری شدید از این محیط ادامه می یابد. خانواده اولین کانونی است که فرد در آن احساس امنیت می کند و نخستین نهادی است که فرد را مورد پذیرش قرار می دهد. این نهاد در دیدگاه های مختلف به صور متفاوتی تعریف و نگریسته شده است وهریک به تناسب دیدگاه و تعریف خوداهمیت آنرادر زمینه های مختلف بیان کرده. در نظریه های روانشناسی رشد و تحول ، ویژگی های شخصیتی متأثر از عوامل متعددی ذکر شده که در بین این مجموعه عوامل ، تعاملات والدین و عملکرد خانواده از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به نظر می رسد که خانواده بیشترین نقش را درشکل گیری و تکامل شخصیت کودکان ونوجوانان ایفا می کند. علی رغم اهمیت بالایی که آموزش چه برای جامعه و چه برای فرد دارد، متأسفانه اکثر والدین به درستی نمی دانند که هر گاه فرزندان آنها از امکانات رشد و پرورش صحیح برخوردار باشند چه زندگی متعالی وارزشمندی در انتظارشان است(محمدی،1387). در این فصل از پژوهش حاضر که تحت عنوان پیشینه وادبیات نظری تحقیق از آن یاد می شود ؛ سعی برآن شده که در ابتدا پیشینه و یا تاریخچه ای از "آموزش خانواده" و به تبع آن انجمن اولیاء ومربیان که مجری کلاسهای آموزش خانواده می باشد ، جهت آشنایی با اهداف و زمینه های آن از دید خواننده محترم گذرانده وسپس به بحث در مورد ادبیات نظری آموزش خانواده می پردازیم . در بخش دوم این فصل به ارائه طیفی از دیدگاه های تربیتی وعوامل آموزشی و اجتماعی تحصیلی فرزندان که درارتباط با خانواده و مدرسه می باشد ؛ می پردازیم ودر پایان پیشینه ای از تحقیقات صورت گرفته در داخل وخارج از کشور ایران پیرامون موضوع مورد نظر ارائه می شود.
..............
تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور:

شاه مرادی (1376) در پژوهشی تحت عنوان « راههای بهبود کلاسهای آموزشی خانواده از دیدگاه مدرسان شهر تهران ورابطه آن با جنسیت ، سابقه تدریس ، میزان و رشته تحصیلی مدرسان » انجام داده است که نتایج آن نشان می دهد : بین اعتقاد مدرسان آموزش خانواده با تحصیلات بالاتر و مدرسان با تحصیلات پایین تر ،در میزان موفقیت آنها در کار برد تدریس در کلاسهای آموزش خانواده تفاوت معنا داری وجود دارد ،بین اعتقاد مدرسان آموزش خانواده بر میزان همکاری مسئولان مدارس در برپایی کلاسهای وجنسیت این مدرسان رابطه معنا داری وجود دارد .بین میزان موافقت مدرسان دارای رشته های مرتبط با برنامه های آتی اجرا نشده انجمن اولیا و مربیان در زمینه کلاس های آموزش خانواده با میزان موافقت مدرسان دارای رشته های غیر مرتبط تفاوت معنا داری وجود دارد وهمچنین بین اعتقاد مدرسان آموزش خانواده نسبت به نقش کلاسهای آموزش خانواده در هماهنگی روشهای تربیتی وتربیت خانواده و مدرسه با سابقه تدریس آنها رابطه معنا داری وجود دارد .

......................

تحقیقات صورت گرفته در خارج از کشور:

به نقل از مرسیر (1984) مطالعه ای در خصوص « تأثیر سن ، جنس، مذهب وشغل در برنامه آموزش خانواده روی 335بزرگسال انجام شده است . این مطالعه تأ ثیراتی را بررسی کرده است که جنسیت ، سن، مذهب وشغل بر روی نگرش افراد در مورد چگونگی برنامه ریزی آموزش خانواده دارد .نتایجی که از یک پرسشنامه مربوط در این بررسی به دست آمده ،تأثیرات موارد فوق را برروی نگرش بزرگسالان تأیید کرد . پاسخگویانی که از وضعیت های شغلی بالاتری برخور دار بودند نگرش مطلوب تری داشتند و همچنین براساس این مطالعه برنامه ریزی آموزش خانواده باید برپایه و اساس مذهب فراگیران صورت گیرد .



Mercier,J.

منابع :

منابع فارسی

- ابراهیم زاده، ع. (1385). آموزش بزرگسالان . تهران . انتشارات پیام نور .

- به پژوه ،ا. (1389) .نقش آموزش ومشاوره خانواده در شکل گیری خانواده متعالی .مجله پیوند ،شماره374 ،ص13-9 .

- ترک لادانی ،ف ؛ملک پور ،م.و گل پرور،م. (1387) . تأثیر آموزش مهارتهای زندگی به مادران ئر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان سوم تا پنجم ابتدایی. دانش وپژوهش در روانشناسی کاربردی ، شماره37، صص82-65.

- چراغ چشم ،ع. (1385) . مبانی تربیت اسلامی . تهران . انتشارات آثار دانشمندان .

- چوبدار ،ر؛جبرستانی ،م. (1380). رابطه دوره های آموزشی خانواده بر افزایش آگاهی تربیت همسران شاهد از دیدگاه خود آنان در شهرستان های بوشهر وبرازجان .دانشگاه آزاد واحد بوشهر .

- حسینی حیدری ،ا؛ باقری ، ن؛ تاج جماعت، م. (1385) .نگرش والدین درباره کلاس های آموزش خانواده .فصلنامه اندیشه های نو در علوم تربیتی،شماره4 ،صص55-72 .

منابع لاتین :

.....................
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 7714 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: DOCX

تعداد صفحات: 34

حجم فایل:62 کیلوبایت

 قیمت: 17,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل